torsdag 10 november 2011

Investera tid i sociala medier – spara pengar. Möjlighet eller myt?

Frågan om sociala medier skapar ”ROI – Return of investement” plågar fortfarande många marknadsförare och varumärken. Går det att spara pengar, eller ännu bättre tjäna pengar på sociala medier som kanal för marknadsföring?

Frågan är inte alltid så enkel som det verkar, eftersom det finns flera sätt att mäta nyttan av sociala medier Via sociala medier sprider ju kunden din och sin egen åsikt vidare i både positiv och negativ utsträckning. Hur mäter man resultatet från det?
Smart spårning och mätning behövs för att fullt ut fånga resultatet för en social mediekampanj och samtidigt som man vill söka direkt ROI finns andra värden som bör och kan mätas vid marknadsföring i sociala medier.

Ett utmärkt sätt för att mäta värdet av sociala medier är att titta på hur den presterar i jämförelse med mer etablerade kanaler och metoder såsom traditionell reklam, till exempel banners på webben. Även om du inte kan jämföra detta rakt av, kan du titta på hur de båda faktiskt fungerar för dig när det gäller kvaliteten på trafiken de driver till din webbplats. Ignite sociala media har gjort en studie som du kan läsa här. De tar en av deras (icke namngivna) kunder och jämföra en kampanj som dels bygger på traditionella banners kopplat till en social tävling, dels ett spel som involverar en utlottning som spreds via sociala medier.
I båda fallen drevs trafiken till samma webbplats och det är spännande att se de resultat som genererades.
Intressant med denna fallstudie var att kvaliteten på trafiken från sociala medier visade sig vara mer effektiv än banners. Så även om det kan verka som en bra lösning att köpa trafik via annonser, är det inte nödvändigtvis så att det kommer att ge långsiktigt värde för ditt varumärke.

Fallstudier – exempel
Jag har satt ihop en kort lista med länkar till internationella fallstudier som visar ROI för sociala medier, både genom direkt ekonomisk avkastning, kundlojalitet, upprepad och återkommande trafik och mycket mer.
Kom ihåg att marknadsföring via sociala medier inte är samma sak som annonsering på nätet, det är inte nödvändigtvis något som kan slås på och av för att direkt resultera i intäkter genom att driva trafik till din webbplats och resultera i nya kunder.

IKEA spred sitt showroom till vanliga människor.
Svenska IKEA använde sig av en av de mest populära och grundläggande funktionerna på Facebook, taggning av bilder. De använde den för att sprida sina produkter i så kallade showroom från säljare till vanliga människor. Detta skapade en spridning av budskapet och nya förespråkare över hela världen och resulterade i en ökning på 15% försäljning.
IKEA Fallstudie

Cisco sparade $100,000 på sociala medier
Ett alternativt sätt att se på avkastningen efter en investering i sociala medier, visar fallstudie från Cisco hur sociala teknologier sparat dem över $ 100.000 på en produktlansering.
Cisco Fallstudie

DELL twittrade sig till framgång
Datorföretaget Dell använde Twitter för att skapa “Dell Outlet” och redovisade 3 miljoner dollar i intäkter under ett år som ett direkt resultat av inläggen på Twitter.

Old Spice lägger sina pengar där målgruppen finns
För att verkligen se värdet av en social mediekampanj och hur den kan öka avkastningen på investeringen, är det värt att ta en titt på en av de mest kända och framgångsrika sociala mediekampanjer hittills: Old Spice.
Old Spice Fallstudie

Fler inlägg

Visa alla

    Nyhetsbrev

    Håll dig uppdaterad

    Prenumerera på vårt nyhetsbrev, fyll i din e-postadress så håller vi dig uppdaterad om vad som händer hos oss på Creo.

    Flickr
Kontaktinformation
Creo Media Group AB
Hälsingegatan 43
113 31 Stockholm
info@creo.se
08 617 29 00
Sociala medier och information
Creo Media Group AB är Sveriges ledande kommunikationsbyrå inom rörlig digital media. Vi arbetar med strategisk rådgivning, produktion av tv och digital rörlig media och skräddarsydda distributionslösningar åt svenska och internationella företag och organisationer.