torsdag 10 november 2011

Investera tid i sociala medier – spara pengar. Möjlighet eller myt?

Frågan om sociala medier skapar ”ROI – Return of investement” plågar fortfarande många marknadsförare och varumärken. Går det att spara pengar, eller ännu bättre tjäna pengar på sociala medier som kanal för marknadsföring?

Frågan är inte alltid så enkel som det verkar, eftersom det finns flera sätt att mäta nyttan av sociala medier Via sociala medier sprider ju kunden din och sin egen åsikt vidare i både positiv och negativ utsträckning. Hur mäter man resultatet från det?
Smart spårning och mätning behövs för att fullt ut fånga resultatet för en social mediekampanj och samtidigt som man vill söka direkt ROI finns andra värden som bör och kan mätas vid marknadsföring i sociala medier.

Ett utmärkt sätt för att mäta värdet av sociala medier är att titta på hur den presterar i jämförelse med mer etablerade kanaler och metoder såsom traditionell reklam, till exempel banners på webben. Även om du inte kan jämföra detta rakt av, kan du titta på hur de båda faktiskt fungerar för dig när det gäller kvaliteten på trafiken de driver till din webbplats. Ignite sociala media har gjort en studie som du kan läsa här. De tar en av deras (icke namngivna) kunder och jämföra en kampanj som dels bygger på traditionella banners kopplat till en social tävling, dels ett spel som involverar en utlottning som spreds via sociala medier.
I båda fallen drevs trafiken till samma webbplats och det är spännande att se de resultat som genererades.
Intressant med denna fallstudie var att kvaliteten på trafiken från sociala medier visade sig vara mer effektiv än banners. Så även om det kan verka som en bra lösning att köpa trafik via annonser, är det inte nödvändigtvis så att det kommer att ge långsiktigt värde för ditt varumärke.

Fallstudier – exempel
Jag har satt ihop en kort lista med länkar till internationella fallstudier som visar ROI för sociala medier, både genom direkt ekonomisk avkastning, kundlojalitet, upprepad och återkommande trafik och mycket mer.
Kom ihåg att marknadsföring via sociala medier inte är samma sak som annonsering på nätet, det är inte nödvändigtvis något som kan slås på och av för att direkt resultera i intäkter genom att driva trafik till din webbplats och resultera i nya kunder.

IKEA spred sitt showroom till vanliga människor.
Svenska IKEA använde sig av en av de mest populära och grundläggande funktionerna på Facebook, taggning av bilder. De använde den för att sprida sina produkter i så kallade showroom från säljare till vanliga människor. Detta skapade en spridning av budskapet och nya förespråkare över hela världen och resulterade i en ökning på 15% försäljning.
IKEA Fallstudie

Cisco sparade $100,000 på sociala medier
Ett alternativt sätt att se på avkastningen efter en investering i sociala medier, visar fallstudie från Cisco hur sociala teknologier sparat dem över $ 100.000 på en produktlansering.
Cisco Fallstudie

DELL twittrade sig till framgång
Datorföretaget Dell använde Twitter för att skapa “Dell Outlet” och redovisade 3 miljoner dollar i intäkter under ett år som ett direkt resultat av inläggen på Twitter.

Old Spice lägger sina pengar där målgruppen finns
För att verkligen se värdet av en social mediekampanj och hur den kan öka avkastningen på investeringen, är det värt att ta en titt på en av de mest kända och framgångsrika sociala mediekampanjer hittills: Old Spice.
Old Spice Fallstudie

Fler inlägg

Visa alla

    Nyhetsbrev

    Håll dig uppdaterad

    Prenumerera på vårt nyhetsbrev, fyll i din e-postadress så håller vi dig uppdaterad om vad som händer hos oss på Creo.

    Flickr
keep on being occasion vol The European born modern movement crossed the pond in the mid 1960s. Unlike sleek mainstream men's attire, mod men sported wide trouser legs, heeled leather boots, crushed velvet, double breasted jackets and wide lapels. Colorful patterns and textures such as paisley, floral, geometric and psychedelic patterns defined mod style. Colors were actually strong last spring . However, for this spring/summer the color hues that were once being used as accents only, colors such as oranges, greens and mustard now have become the focus of many designers collections. Royal blue appears to be the color most designers have adopted as a favorite. Graphs clearly illustrates the importance of earnings. The Earnings Growth Rate Line or True Worth Line (orange line with white triangles) is correlated with the historical stock price line. On graph after graph the lines will move in tandem. "Mademoiselle" left a mark on the industry with her signature piece, infused with several personal references from her life. The designer had to turn away many orders due to the time consuming and "secret" nature of the process used to create her beautiful Chanel purses. Those techniques are still in use today, in each and every Chanel product. Apply for a job and have an interview. As to be a fashion designer for a company. They're going to demand, you know how to do this. Accessories The right accessories could do wonders for your appearance. Know how to match jewelry to your outfits. An example of this is to wear necklaces close to your neck when you are wearing shirts with a scooped neckline. Medusa's tale ends with her finally being beheaded. Her head was used as a weapon, since even when severed from her body it was still ugly and dangerous. Also, the blood that spilled from the head turned into poisonous snakes that infested the world. And remember when you see people walking around with the collars turned up, it's for a purpose. It's not just to be cool. It's to protect your neck from the sun. Now that you are in your 40s and 50s, your complexion has changed. The colors you rocked when you were younger no longer seem to be working on you. The best thing to do is try on, try on, try on. Although also beautiful, faux leather can never equal the advantages and feel of real leather. The real leather is naturally breathable, adjustable as you wear, warm, and more comfortable. No fake leather can imitate what the real ones can truly give.rob kardashian weight loss
quick weight loss
snooki weight loss
miranda lambert weight loss
christina aguilera weight loss
weight loss tips
Kontaktinformation
Creo Media Group AB
Hälsingegatan 43
113 31 Stockholm
info@creo.se
08 617 29 00
Sociala medier och information
Creo Media Group AB är Sveriges ledande kommunikationsbyrå inom rörlig digital media. Vi arbetar med strategisk rådgivning, produktion av tv och digital rörlig media och skräddarsydda distributionslösningar åt svenska och internationella företag och organisationer.